Verner Panton föddes år 1926 och avled år 1998 i Köpenhamn i Danmark. Verner Panton betraktas som en av de stora möbel- och lampdesignerna i dansk historia, men han var även färgteoretiker. Precis som många av de stora danska namnen var han väldigt nyskapande i sin möbel- och lampkonst och hans pjäser har blivit hett eftertraktade och med en prislapp satt efter efterfrågan men främst kvaliteten.
En av hans mest kända lampor är “the globe pendant” och är i sig mycket unik med sin runda form och geometriska former inuti. Lampan är gjord i klarglas och inuti skiftar den i färg och ger ett behagligt ljus. Den tycks alltid ha en förmåga att hålla sig modern och tillverkas än i dag och prislappen varierar mellan 14 000 kr till 20 000 kr för en större modell. Lampan görs även i en mindre modell och är lite nättare prismässigt.
År 1969 designade Verner Panton lampan “Flowerpot” och den kom att produceras som både bordslampa och taklampa. Liksom lampan Globe leker den med strama och mjuka former och kommer i olika färger för att passa alla smaker. Den är tidlös till sin design och är ständigt i nyproduktion till lite snällare priser för plånboken än Globe. Priset för lampan flowerpot varierar mellan 1500 till 2000 kr och är en given klassiker som aldrig vill försvinna. Formspråket är högst eget och Verner Panton har lyckats med konsttycket att lamporna aldrig blir inaktuella.
Den möbel som Verner Panton dock blivit mest känd för är stolen “Konen” som är gjord i ett stycke, i plast och med böljande former. Stolen kommer i olika färger men den som är mest eftertraktad är röd, möjligen då den färgen inte gjordes i lika många exemplar under den här tiden. Ibland kan man lyckas hitta konen på auktioner men det är inte fullt så vanligt trots att det är hans mest kända möbel. En annan stol som även den blev mycket uppmärksammad är en stol som man blåser upp och sägs vara den första uppblåsbara stolen.
Verner Panton var en mycket mångsidig designer och person. Inte nog med att han formgav fantastiska möbler var han även en person som engagerade sig i den tidens orättvisor och stod upp mot det han ansåg vara felaktigt. Att påstå att han haft en liten inverkan på dansk design är inte bara orättvist utan helt felaktigt och hans originalitet går inte att missa när man ser hans verk.